Senecio 1922
L’alemany
que no va poder ser suís
Paul Klee, pintor,
dibuixant, violinista, mestre, escriptor i teòric d’art, va ser, després de Picasso, qui més va influir en la
creació artística del segle passat. Productor en els seus inicis d’obres de
petit format, dibuixos i aquarel·les amb les pintures d’èpoques posteriors va
arribar a acumular 9.800 obres com recull el seu catàleg raonat.
La característica principal
d’aquesta producció és la impossibilitat d’adscriure-la a cap dels moviments
del seu temps. Tot i haver format part dels fauves
alemanys, Klee va conrear sempre un estil personal inclassificable. Proper
als cubistes, festejat pels surrealistes, puntillista a estones, la seva obra
és plena de símbols que, al llarg del temps, han influït i inspirat a molts
altres artistes.
Klee va sobresortir especialment
durant la seva etapa de mestre a la Bauhaus, de 1921 a 1931. Va ser en aquest
període que va publicar les seves teories, alguna de les quals, com el Llibre pedagògic d’esbossos es va
convertir en un dels textos importants de teoria artística.
La seva vida – Paul
Klee va néixer el 18 de desembre de 1879 a Münchenbuchsee, prop de Berna. El
seu pare, Hans Klee, era alemany i
feia de professor de música. La seva mare, Ida
Klee, suïssa, era cantant. Amb 19 anys, Paul se’n va anar a viure a Munic
on va conèixer Lily Strumpf,
pianista, amb qui es casaria el 1906.
El 1910 va fer la seva primera
exposició amb 56 obres al Kunstmuseum de Berna, mostra que va viatjar també a
Zuric, Wintertur i Basilea. Klee començava a ser conegut. Kandinsky i Franc Marc
el van introduir a Der Blaue Reiter
i en un viatge a França va fer amistat amb Robert
Delaunay, Henri Le Fauconnier i Karl Hofer. El 1914 va viatjar amb August Macke a Tunísia. Tothom està
d’acord en assenyalar que Paul Klee hi va descobrir el color i que es va
convertir des d’aleshores en l’element essencial de la seva obra pictòrica i en
el tema principal de les seves teories. En tornar de Tunísia va exposar a
Berlin amb Marc Chagall.
Per la Gran Guerra l’exèrcit alemany
el va mobilitzar i va ésser destinat als tallers de construcció d’avions
militars, però això no el va impedir, el 1917, d’exposar a la galeria Der Sturm de Berlin, amb gran èxit de
crítica, de públic i de vendes. El 1920 al cap d’un any de ser llicenciat, hom
li va muntar una retrospectiva amb 362 obres.
El 1921 va començar la seva etapa
pedagògica a la Bauhaus, la prestigiosa escola de disseny. Primer a Weimar i
després a Dessau. Hi va dirigir successivament el taller d’enquadernació, el d’orfebreria,
el de pintura sobre vidre, el de dibuix lliure i dibuix de nu i el de disseny
tèxtil. En va plegar, el 1931 amb el fundador, Walter Gropius. Va obtenir una plaça de professor a l’Acadèmia de
Düsseldorf d’on en va ser expulsat pels nazis el 1933. El van tractar com un
jueu, sense ser-ho.
El retorn a Suïssa per la
insistència de la seva dona li va pacificar la vida i un contracte amb el
marxant Kahnweiler, les seves
finances. Es va estalviar l’escarni de l’exposició d’Art Degenerat, on hi figuraven 17 obres seves i la venda a
l’estranger de 102 peces requisades pels nazis a col·leccionistes privats.
L’any 1937 es va trobar amb Picasso
a qui va mostrar les seves darreres obres. Picasso se les va mirar amb atenció
però no va fer cap comentari. Hi ha qui assegura que les figures d’alguns dels
quadres posteriors del malagueny podrien estar inspirats en aquelles obres de
Klee.
El 24 d’abril de 1939 Paul Klee va
sol·licitar la nacionalitat suïssa. Pocs dies abans de ser-li concedida, el 29
de juny de 1940, Klee va morir a la Clínica de Santa Agnès de Locarno-Muralto.
El Zentrum Paul Klee –
A Berna amb la donació per part dels familiars de més de 6000 obres de Klee i
amb l’aportació de 60 milions de francs suïssos d’un metge suís més la
contribució de les institucions, hom ha construït un edifici singular,
ondulant, esplèndid, obra de l’arquitecte Renzo
Piano, un dels autors del Centre
Pompidou de París que es proposa ser, no pas un museu, si no un centre
cultural dedicat a les arts plàstiques, a la música, a la literatura, al teatre
i a la difusió, es clar, de l’artista.
A més de conservar i exhibir l’obra
de Klee també munten exposicions temporals. La d’aquest estiu* es titulava Klee troba Picasso i rondava sobre la
trobada comentada entre els dos artistes. La quantitat i la qualitat d’allò
exposat en feien una gran exhibició artística.
Bibliografia
Cantz H.–
Zentrum Paul Klee. Le guide. Berna.
2005
*Publicat el novembre de 2010
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada