Els Argonautes. 1949-1950
Figura predominant de l’art alemany del segle XX
La Gran
Guerra de 1914 a més d’enviar a l’altre món a milions de persones, d’assolar
països i devastar paisatges se’n va endur il·lusions i projectes. En el món de
l’art van desaparèixer les avantguardes
– el cubisme, el fauvisme, el futurisme – i els creadors, els que no hi havien
deixat la pell, escaldats per la virulència dels temps viscuts, van retornar a
l’ordre, a la disciplina, al mètode. L’art d’entreguerres es va distingir tant
per un nou realisme que representava a la perfecció els objectes i les
persones, com per les obres més progressistes, més crítiques, d’alguns membres
de l’anomenada Nova Objectivitat com Otto Dix, Georg Grosz o Max Beckmann
que encara tenien l’esperança de poder canviar el món amb la seva pintura.
Max Beckmann, pintor que ja gaudia
d’un cert prestigi es va presentar voluntari i el van enviar a fer de sanitari
al front de Prússia. Després va ser traslladat a Bèlgica a un centre de malalts
de tifus. Tot allò que havia vist i viscut li va produir una depressió per la
qual va haver de ser llicenciat. Aquesta circumstància va suposar un tomb a la
seva obra que fins aquell moment havia tingut un marcat accent acadèmic, però
que a partir de la seva experiència bèl·lica es va decantar cap a un cert
expressionisme, influït per Munch
que derivaria en un estil rotund on els elements de les seves pintures estan
emmarcats per contorns negres.
Beckmann va ser un dels pintors que
més va practicar l’autoretrat al llarg de la seva vida, però no li van faltar
èpoques en las que pintava paisatges i marines, o d’altres on els seus temes
preferits eren els interiors entatxonats de
gent en estances sense perspectiva, o els paisatges urbans, les natures
mortes, els retrats, les escenes de circ, les màscares. I la representació de
personatges mitològics. La seva formació cristiana li va fer apreciar els
tríptics dels altars medievals. Beckmann va utilitzar en nou ocasions el
tríptic de grans dimensions per fer la seva pintura, un format que li permetia
presentar al mateix temps el passat, el present i el futur de la història que
pintava.
La seva vida – Max
Beckmann va néixer a Leipzig el 12 de febrer de 1884. El seu pare, comerciant,
va morir quan el noi tenia 10 anys. La família es va traslladar a Braunschweig.
Max aniria tota la vida amunt i avall, canviant de domicili. Als 15 anys va
estudiar a l’Acadèmia de Weimar on va conèixer Edvard Munch i la que seria la seva dona, Minna Tube. El 1903 se’n va anar a
París on va descobrir l’obra de Cézanne.
El 1904 es va instal·lar a Berlin i l’any següent es va casar amb Minna. El
1906 va participar en una exposició de la Sezession berlinesa. Li van donar un premi i una beca
per estudiar, durant 6 mesos, a la Vila Romana de Florència.
El 1908 va néixer el seu únic fill, Peter. El 1910 Max ja era el líder de
la Sezession però se’n va
desvincular, junt amb altres, l’any següent. Quan el van llicenciar de
l’exèrcit es va instal·lar a Frankfurt però la seva dona va ser contractada com
a cantant a l’Òpera de Graz la qual cosa l’obligava a viatjar constantment.
Aquella va ser l’etapa més reeixida de la seva vida: donava classes a l’escola
Städel mentre exposava a Berlin, Stuttgart i a Viena on va conèixer la que
seria la seva segona dona, Mathilde
Kaulbach, filla del pintor Friedrich
August von Kaulbach.
El 1925 va participar a l’exposició
que va donar nom a la Nova Objectivitat, a Mannheim on el prestigi de Beckmann
es va consolidar. Aquell any es va separar, a les bones, de Minna amb qui
mantindria contactes fins a la seva mort. Es va casar amb Mathilde i es van
establir també a Frankfurt on l’acabaven de contractar com a professor de
pintura a l’escola on ja treballava.
Va continuar exposant a Zuric, a
Londres, a la XV Biennal de Venècia i als Estats Units. Li van ploure els
reconeixements, com el Premi d’Honor del Reich o la Medalla d’Or de la ciutat
de Düsseldorf... i tants d’altres fins a l’arribada al poder, el 1933, del
règim nazi. Beckmann va ser acomiadat de l’escola on professava. El 1937 li van
ser espoliades prop de 600 obres, 10 de les quals formaven part de l’exposició
d’Art Degenerat muntada per escarnir
la pintura contemporània. Max, l’endemà mateix de la inauguració d’aquella
exposició es va refugiar a Holanda, a Naarden, prop d’Amsterdam.
Els deu anys que Beckmann va viure a
Holanda no van pas ser gens tranquils. Fins el començament de la segona Guerra
Mundial encara va exposar a Suïssa, a Anglaterra i als Estats Units. Quan els
nazis van entrar a Holanda, el 1940, Beckmann va cremar els seus diaris i el
seu fill Peter va salvar els quadres. Abans d’acabar la guerra, els holandesos
li volien expropiar les seves pertinences perquè era alemany.
El 1947, finalment va emigrar als
Estats Units on li havien ofert un lloc de professor de pintura a la
Universitat Washington de St. Louis, ciutat on també li van organitzar una gran
retrospectiva de la seva obra. Va rebre el reconeixement i la consideració de
la crítica i li van concedir premis com el del Carnegie Institute de Pittsburg,
o el Conte Volpi a la XXV Biennal de Venècia. Però el reconeixement més valorat
va ser el nomenament de Doctor Honoris Causa per la Universitat on treballava.
Va morir el 27 de desembre de 1950,
d’un atac de cor quan es dirigia al Metropolitan de Nova York a veure l’exposició
Pintura Americana d’avui on hi tenia
obra seva. El dia abans havia acabat el tríptic Els Argonautes.
Max Beckmann va ser una figura
predominant de l’art alemany del segle XX. Realista expressiu, feia una
interpretació penetrant i desil·lusionada del comportament humà en situacions
extremes.
Bibliografia
Ruhrberg,
Schneckenburger, Fricke, Honnef. Arte del
Siglo XX. Taschen. Colònia. 2001
Publicat el febrer de 2011
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada