Pastoral 1910-1911
Un pintor mediterrani
Llegim a Joaquim Sunyer, pintor, com Josep Pla
en els seus Homenots en diu que més que un instintiu més o menys dotat, més
que un visual més o menys cultivat, Sunyer fou un artista intel·ligent, cosa
que no sol pas sovintejar.
Pla, que
el va conèixer en el període d’entreguerres, amb la seva proverbial habilitat
dibuixa la personalitat de Joaquim Sunyer i el descriu com un home equilibrat,
independent, tranquil, de companyia
agradable, ple de bon gust i coneixements, comprensiu i tolerant, obert a totes
les curiositats... incapaç d’enganyar, però refractari a tot intent d’ésser
enganyat.
Joaquim
Sunyer va néixer a Sitges el 20 de desembre de 1874. Quan tenia 15 anys la
família es va traslladar a Barcelona. Sunyer va estudiar a l’Escola de Belles
Arts amb Mir, Nonell i Torres Garcia.
En morir la seva mare, el 1896, es va escapar a París per estalviar-se el servei militar.
En morir la seva mare, el 1896, es va escapar a París per estalviar-se el servei militar.
A París
hi va malviure i, com la majoria d’artistes, havia de vendre la seva obra per
poder sopar o per pagar-se el llit. Amb un estil propi, que Pla qualifica d’impressionisme refredat, va començar a
confegir una obra inspirada en els carrers, els cafès i la gent parisenca que
conformaven el seu entorn, més aviat de misèria.
L’any
1910 va tornar a Sitges i la seva obra va començar a incorporar paisatges . El
seu paisatge, el paisatge mediterrani que li donava una nova perspectiva i que
acabaria conformant el seu estil. El 1913 va viatjar a Itàlia on va descobrir,
entre altres, la pintura de Luca
Signorelli a la Catedral d’Orvieto. Tothom està d’acord en que aquella
descoberta va ser decisiva per l’eclosió del Sunyer pintor. Els quadres de nus
que va pintar a continuació recorden els nusos de Signorelli però Pla assegura,
vista l’evolució de Sunyer, que allò que va descobrir a la capella de San
Brizio era la ineludible necessitat de tenir un estil propi.
Sunyer
va ser un pintor noucentista. El seu estil senzill, la pinzellada transparent,
la paleta lluminosa i la temàtica de les seves pintures, s’emmarcaven a la
perfecció amb els objectius d’aquell moviment cultural català que esclatava al
mateix temps que el catalanisme polític i que tantes figures – literats,
pintors, escultors, arquitectes, músics – va descobrir.
A rel de
l’exposició de Sunyer a les galeries Faianç Català el 1911, Joan Maragall va fer un article a la
revista Museum on elogiava un quadre,
Pastoral, tot dient: l’aire és tan net que el paisatge sembla
sense atmosfera, sense distàncies i que tot pot tocar-se perquè el sentit del
tacte es transmet als ulls. El sentit del tacte transmès als ulls. Aquesta
lloança del poeta presagiava les característiques d’una obra que Sunyer va
mantenir sempre fidel al seu estil, segur de les seves facultats i dels seus
recursos, sense ni tan sols ampliar la temàtica de les seves pintures:
paisatges, maternitats, noies i nenes. Retratista sense concessions i gran
creador de nus d’una saludable sensualitat.
Sunyer
va viure en molts indrets. De París en va haver de marxar en esclatar les dues
guerres europees. A la primera s’instal·là a Sitges i a la segona a Banyuls.
També havia estat a Ceret, a Sant Vicenç de Llavaneres, a Fornalutx, a
Barcelona... Després de la guerra civil, obligat pels galeristes a fer
freqüents exposicions, viatjava tant a Extremadura com a Andorra, a Montblanc,
a Martinet, a Queralbs... El 1954 li van concedir el Gran Premio a la obra y a la vida de un artista a La Habana.
Sunyer va morir a Sitges
l’1 de novembre de 1956 a punt de fer els 82 anys. A la seva tomba, Joan Rebull hi va esculpir el vers de Carles Riba, que diu:
Sempre que el
vostre cor farà
la pau
amb la terra
gloriosa
en la llum, pura, en
les
formes vivent,
recordeu-vos
de mi, que he ajudat
la
vostra mirada
cap el
que veig: renascut veig;
no em
mentien els ulls.
Sunyer ajuda la nostra
mirada a contemplar els paisatges mediterranis i la seva gent. Ajuda a estimar
el país.
Bibliografia
Benet, R. Sunyer.
Ed. Polígrafa S.A. Barcelona. 1975
Jardí, E. El
Noucentisme. Aymà S.A. Barcelona. 1980
Pla, J. Obra Completa.
Vol 21. Homenots. Tercera sèrie. Edicions Destino.
Barcelona.
1981
Publicat el mes de juliol de 2010
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada